Reis Paradiisi

14. detsember, 2009 Marek Tamm

Tänane pühapäev oli täidetud suure reisiga – kuulutasime Hiiumaal maha Tõnu Õnnepalu vastse raamatu “Paradiis”. Selleks sõitsime seltsis väikese bussiga saarele, liikusime raamatujälgedes mööda Kõpu poolsaart, peatusime Reigi pastoraadis, Kõpu surnuaial, Lauka koolis, Paradiisis, Reigi kirikus, kus Tõnu kantslist oma raamatut luges ja Lauri Tüür orelirõdult elektrikitarri mängis, ja viimaks Kärdlas, kus toimus kõikidele külalistele õdus õhtusöök. Tagasi mandrile jõudsime pilkases pimeduses viimase praamiga.

Vahendan üritusest mõned pildid (klikkides saab neid suuremaks), lisades seletuseks lühikesed kommentaarid.

paradiis_1

Siin on meie esimene peatuspaik saarel – Reigi pastoraat, kus Tõnu oma Hiiumaa-perioodi alguses mõnda aega elas. Trepil räägib ta meile – 15 inimesele – elust pastoraadi katusekambris.

paradiis-12

Tõnu katusealune toaaken pastoraadis on nüüdseks kinnimüüritud.

paradiis-3

“Paradiisi” vanemad tegelased puhkavad juba mõnda aega Kõpu kalmistul. Tõnu seisab siin raamatu peategelase Helmi ja tema abikaasa Eduardi haual.

paradiis-4

Ja siis me jõudsimegi Paradiisi – pildil Mäepealt talu, kus “Paradiisi” minajutustaja ühe kümnendi oma elust veetis.

paradiis-5

Hakatuseks jalutasime alla mere äärde – Paradiisi rand on üks kaunemaid randu Hiiumaal, mida õnneks veel vähesed teavad.

paradiis-13

Seejärel aga ronisime tagasi Mäepealsele ja tegime taluõues pikniku Lauka koolist saadud tee ja pirukatega. Pirukad olid sealjuures imelised!

paradiis-10

Ja nii nagu oli kinnimüüritud Tõnu toaaken Reigis, nii oli laudadega kinnilöödud tema toaaken Mäepealt talus.

paradiis-7

Aga siis läks korraga valgeks ja hakkas sadama laia lund!

paradiis-8

Kelle neljaks oli kogunenud Reigi kirikusse suur hulk rahvast, külmkõledas kirikus põlesid kõikjal küünlad ja Tõnu luges kantslist katkendeid ”Paradiisist”, vaheldumisi muusikaga. Nii mõjusat raamatuesitlust ei mäletagi.

paradiis-11

Tõnu lektsioon oli sealjuures väga sugestiivne. Kogudusele ta meeldiks.

paradiis-9

Ja need, kes ei olnud jõudnud enne reisi raamatut läbi lugeda, lõpetasid selle tagasiteel laeval.

P.S. Pildid on minu ja Mari Kaljuste tehtud.

1. 14. jaanuar, 2010 kell 00:32 | #1

Raadiosõpradele teade, et Klassikaraadio tegi meie reisist Paradiisi ja samanimelisest teosest ka omaette saate, mis on eetris 14. jaanuaril kell 21.00, ent hiljem ka veebis järelkuulatav. Vt. http://klassikaraadio.err.ee/uudised?news=3734 (samas ka mõned reisifotod).